|
|
BIBLIJSKA PORUKA DANA
Vrijeme kroz godinu
9. tjedan kroz godinu
Petak, 4. lipnja
2010.
Mk
12,35-37
35A naučavajući u Hramu,
uze Isus govoriti: "Kako pismoznanci kažu da je Krist
sin Davidov? 36A sam David reče u Duhu Svetome: Reče
Gospod Gospodinu mojemu: 'Sjedni mi zdesna dok ne
položim neprijatelje tvoje za podnožje nogama tvojim!'
37Sam ga David zove Gospodinom. Kako mu je onda sin?"
Tumačenje:
Fra Tomislav Pervan
ČIJI JE MESIJA SIN?
Mk 12, 35-37
Svi Isusovi govori u Markovu 12. poglavlju odvijaju se u
prostoru židovskoga Hrama u Jeruzalemu. To su doslovce
govori u svetištu. Isus izgovara Božje riječi na mjestu
i ozračju vlastitoga boravišta (Bog je u svom svetom
Hramu - Bog što okuplja svoj narod!). Zadnji su to
sažetci Isusova poučavanja i nauka, onoga što smo
prethodno čuli o ljubavi prema Bogu i bližnjemu. To su
ujedno i sažetci cjelokupnoga Božjega Zakona, svega
onoga što je Bog htio kad je stvarao subjekt Izraela u
povijesti. Htio je da narod bude njegova svojina,
njegova baština, njegov ponos i dika u svakom pogledu.
Isus je započeo svoje djelovanje govorom o blizini
kraljevstva Božjega. Htio je da njegovo slušateljstvo
iznutra, srcem prihvati to što on govori, neovisno o
politici, moći, uglednicima. Na početku Isusova
navještaja ne stoji zahtjev pojedincima pa ni narodu da
se obrati. Dakle, ne poziv na obraćenje, nego proglas
kraljevstva Božjega, navještaj Evanđelja. Na taj
navještaj slijedi obraćenje kao posljedica glede onoga
što se već dogodilo na povijesnom i metapovijesnom
polju. Vrijeme se ispunilo, Božje kraljevstvo je već tu.
Na početku imamo Božje djelovanje, i u Starom zavjetu, a
ovdje u Isusu Kristu. Dakle, Božje djelo, Božja akcija i
inicijativa.Bog daruje svoje kraljevstvo, a na nama je
prihvatiti to u Isusu obraćenim srcem. Božje djelo
omogućuje naše čine, Božja akcija našu reakciju.
Isus je htio da svatko u sebi doživi zaokret, obraćenje,
da zauzme drukčije stajalište prema životu, da počne sa
životom povjerenja i ljubavi prema Bogu i bližnjemu.
Međuljudski su odnosi daleko važniji od svih pitanja
političke moći i promjena, na što misle farizeji,
pismoznanci ili saduceji u Jeruzalemu. Isus kao da
svojim odgovorima cilja upravo na te vjerske ‘parazite’,
farizeje i pismoznance, te teoretičare i partijske
ideologe, koji ni da prstom maknu, a sami tovare drugima
nesnošljive terete.
|
|
|
|
|
|
|
Prošlo je vrijeme čekanja
i iščekivanja. Vrijeme se ispunilo, u Isusu je došlo zauvijek među nas Božje
kraljevstvo. Ne više Davidovo, zemaljsko, nego se ispunilo ono što su govorili
svi proroci. “Sad je povoljno, pogodno vrijeme. Sad je tu dan spasenja!” - reći
će Pavao Korinćanima (2 Kor 6,2). U Isusovu se nastupu događa posvemašnja
promjena i obrat. Započela je budućnost, novo vrijeme. Sad je vrijeme
ispunjenja. To je ono što se zbilo u Nazaretu kad je Isus izgovorio svoj
sudbinski i sudbonosni ‘danas’. On postaje kamenom smutnje i spoticaja, on u
svojoj zemaljskoj konkretnosti postaje skandalon o koji se ljudi spotiču.
S
jedne strane svi su molili i željkovali, svi su oni
sanjali o trenutku kad će se pojaviti Gospodin na Sionu,
a s druge strane, kad se Isus pojavio, oni ga odbaciše.
Oni su toga Davidova Sina predočavali posve drukčije. Ne
Nazaret, ne danas, ne u ovoj osobi, ne u ovom prostoru i
vremenu. Stoga Isusovi suvremenici sve radije odmiču u
daleku budućnost, što i danas čine Isusovi sunarodnjaci.
Odmičući stvari u daleku budućnost, stvar po nih ispada
fatalno. Vrijeme se ispunilo, aliga oni nisu prepoznali.
Čovjeku se ne sviđa ono što
Bog konkretno od njega traži. Božji se zahtjevi u totalu
kose s ljudskim željama i prohtjevima. Stoga radije
vele, sutra, samo ne danas. Ono što se onda odigralo u
Nazaretu, dogodilo se potom u Jeruzalemu, a događa se i
svakodnevno u Crkvi. Isus se legitimira, ali od svega
toga nema ništa. Svijet mu se divi, njegovim riječima, i
u Nazaretu i u današnjem odsječku, u Jeruzalemu, ali od
pljeskanja nema koristi.
Ako već narod očekuje da se pojavi novi David, Mesija iz
Davidove kuće, onda Isus navodi upravo molitvu koju je
izgovarao prema židovskoj predaji sami David: "Reče
Gospodinu gospodinu mojemu..." Dakle, spasenje nije u
kontinuitetu zemaljske politike i moći. Pa i samo
Davidovo kraljevanje bijaše uvelike simbolično,
slikovito. Sve smjera prema drugome i drukčijemu. To je
slično kao kad čovjek sagradi kuću i nastani se u njoj i
onda misli da je kod kuće, konačno. Doskora će vidjeti
da nije 'kod kuće'. Čovjek je kod kuće tek kad je
pomiren sa sobom, u miru sa svojim srcem i svojom
nutrinom. Sve vanjsko u konačnici smjera prema nutrini.
Stoga u apsolutnom smislu Mesija ne može biti Davidov
sin. On je poslan biti Spasitelj svih ljudi,on je Sin
Božji, Sin svjetla. Prvi su kršćani morali birati
između Krista Gospodina i cara. Radije su išli u smrt
nego žrtvovali caru na njegovu oltaru. Od vremena Isusa
Krista nema više Davidova kraljevstva, nego ima
samo Božji narod u kome su svi Božja djeca. I što su
više braća i sestre, to se većma među njima ostvaruje
ovdje kraljevstvo istine, pravde, ljubavi, mira,
kraljevstvo Božjega poslanika. U njemu smo i mi po
sakramentima i svome životu.
|
|
|
|
|